Andora, 04. - 07.09.2014.
Na poziv Međunarodnog centra Nizami Ganjavi i Madridski klub iz Azerbajdžana, bivši predsjednik Republike Hrvatske, Stjepan Mesić, boravio je u Andori od 04. do 07. rujna 2014. na III Sastanku na visokoj razini. Glavne tema sastanka bile su; Pregled sigurnosnog okvira i mehanizama za rješavanje sukoba u široj Europi te nova geopolitika za širu sigurnost u euro-atlanskoj i euro-azijskoj zajednici: Kako Azija utječe na sigurnost i rješavanje sukoba u široj Europi? Koja je uloga Nizami Ganjavi IC i Club de Madrid? Predsjednik Mesić raspravljao je na temu: Kako izgraditi povjerenje u široj Europi? Istaknuo je da današnje stanje u Evropi, ali i u svijetu, urgentno traži da se pronađu i definiraju novi temelji međunarodnih odnosa, odnosno da se vratimo osnovnim načelima na kojima su ti odnosi počivali desetljećima nakon završetka 2. svjetskog rata, sve do pada Berlinskog zida. Osnovni je uzrok sadašnjeg zabrinjavajućeg stanja kolaps poretka utvrđenoga u Jalti, odnosno nastojanje da se redefiniraju interesne sfere, s time da je u Jalti u tome dogovorena određena ravnopravnost dviju strana, Zapada i Istoka, dok sada razvoj ide u smjeru očite prevage jedne strane, Zapada. Treba shvatiti da danas više ne postoje samo one osnove na kojima je počela izgradnja zajedničke Evrope, niti one na kojima je izgrađen tzv. helsinški poredak."Očevi" ujedinjene Evrope primarno su imali na umu stvaranje uvjeta u kojima neće biti moguć novi rat; u međuvremenu pred Evropu se postavljaju mnogi novi zadaci, uz ostalo i ujednačavanje između tzv. stare i nove Evrope i prevladavanje gospodarske krize. U Helsinkiju kao nezaobilazni temelj novoga poretka, ali i povjerenja između Istoka i Zapada ustanovljeno je načelo nepovredivosti i nepromjenjivosti granica. Umjesto da je demokratizacija koja se sa Zapada proširila praktično na cijeli evropski kontinent pridonijela jačanju uzajamnog povjerenja i boljim međusobnim odnosima, svjedoci smo obratnog trenda; usprkos otvorenim granicama i prihvaćanja evropske pravne stečevine, sve je jača polarizacija kako unutar Evrope (realisti i revanšisti), tako i između Evrope (iza koje stoji Amerika) i Rusije. Unutarevropska podjela uglavnom teče na crti razdvajanja nekadašnje demokratske Evrope i istočnog bloka kojim je dominirao Sovjetski Savez, a uvjetovana je odnosom prema Rusiji. Može se o ruskoj politici misliti ovako, ili onako, ali krajnje je opasno frustracije naslijeđene iz sovjetskih vremena prenositi na današnju Rusiju. "Okidač" je nedvojbeno bila kriza u Ukrajini u kojoj ni zapadna Evropa, ni SAD nisu čisti. Napokon, kako bi u Parizu, Londonu, ili Washingtonu reagirali kada bi tamo izbile velike demonstracije protiv vlasti, a onda bi se redali političari iz stranih država koji bi hrabrili i poticali demonstrante? I kako bi reagirali kada bi napr. Rusija poduzimala sve što može da bi iz zapadnog tabora privukla neku zemlju na svoju stranu, nudeći joj sve i svašta, ali samo pod uvjetom da kida odnose sa Zapadom? Moramo shvatiti da svaka zemlja ima svoje specifičnosti, svoje interese, svoje tradicije i svoju povijest i ne može se sve bilo pod firmom ujedinjene Evrope, bilo pod firmom demokratizacije naprosto uniformirati. Danas su odnosi povjerenja u široj Evropi iz temelja poljuljani i pokvareni. Naime, savršeno je jasno da se evropska budućnost ne može graditi bez Rusije, kako zbog povijesnih, tako i aktualnih razloga. A mi smo danas svjedoci i sudionici konfrontacije tzv. demokratskog svijeta i Rusije, kakva nije zabilježena još od vremena hladnoga rata.Što znači kada pred američki Kongres dođe Zakon o sprječavanju ruske agresije? Moramo potpuno promijeniti način razmišljanja, a da bismo to mogli, moramo se oteti kontroli financijskih centara moći koji pokazuju jasnu ambiciju da politiku pretvore u svoj uslužni servis. Plediram za čvrsto podupiranje načela po kojemu svaki narod ima pravo da sam odlučuje o svojoj sudbini, a u državi koja će biti pravna država. Plediram dalje za vraćanje načelu nemiješanja u unutrašnje stvari drugih država (što nikako ne stavlja izvan snage međunarodne povelje ili konvencije npr. o ljudskim pravim ili pravima manjina). Plediram za odlučnu i bezrezervnu osudu svake primjene sile u međudržavnim odnosima i za reafirmiranje pregovora kao jedinoga načina prevladavanja sporova među državama. Znam da ovo za što se zauzimam u današnjim prilikama može zvučati kao utopija, ali uvjeren sam da je to jedini put, ma kako dug i težak bio.