19.09.2007.

Govor predsjednika Mesića na 1. pedagoškom kongresu

 

Poštovani sudionici kongresa, dame i gospodo,

Drago mi je da ste kao kongresnu temu odabrali cjeloživotno obrazovanje i društvo znanja, jer škola ne može ostati jedino jamstvo bilo čijeg znanja, koje će do kraja života pokrivati stečena diploma.

U pristupima školi često se trošila energija na polemike i kritike što su dodirivale osobe, a manje na koncepciju koja bi bila vizija za boljitak hrvatske države. No, Hrvatska kao «društvo znanja» traži pedagošku misao kao vodilju škole koja, unatoč mogućim slabostima,  pripada najorganiziranijem i, potencijalno, najdjelotvornijem čimbeniku utjecaja na mladost. Ne samo djece, već i države koju smo dugo očekivali kako ne bi bili pod tuđim utjecajima. Stoga je od velikog značenja uz obrazovanje odgajati.

Između odgoja i obrazovanja valjalo bi postaviti granicu ne dovodeći u pitanje uzajamnost djelovanja. Riječ je o tomu da su svi, u nekom idealitetu, dužni biti odgojeni, što je za obrazovanje nemoguće postaviti kao zahtjev! Zato od škole kao obvezne institucije valja očekivati da se znanje provjerava i ocjenjuje, a da se odgoj prepoznaje ponašanjem.

Disciplina, a s njom i odgovornost ovise o odgojnom procesu kojim se formira moral u odnos prema stvarima i ljudima i obrnuto. Primjeri nedostatnog odgojnog djelovanja su brojni i u svakodnevnom životu prepoznatljivi u svim oblicima komunikacije koja u prometnoj kulturi bilježi tragične posljedice.

Pogrešno je ako netko misli da je nastavnikova jedina dužnost baviti se predmetom nastave. Nastava, uz obrazovni zahtjev, ima i odgojni utjecaj ako se uz predmet potiču moralne vrijednosti, rada, discipline i odgovornosti.

Budući da su zrak i voda besplatni uskoro će se pokazati da će do čistog zraka i vode biti sve skuplje doći. U tom smislu, Hrvatska ima potencijal koji se odgojem čuvanja može pretvoriti u kapital koji, recimo, imaju Švicarci čuvanjem tuđeg novca. Zbog čega ne bismo bili sposobni i odgojeni čuvati svoje?

Znači, da bi odgojno djelovanje, valjalo pretvoriti u doktrinu svakog nastavnog predmeta. Ljubav prema domovini prepoznavala bi se odnosom prema ljudima i prirodi. Ako smo uredni i čisti i Hrvatska će nam biti takva.

Puno od onog što se javlja na našim sportskim priredbama ružna je slika o nama u nedostatku odgoja! Mahanje zastavama služi za izražavanje radosti i nacionalnog dostojanstva i ne smije biti prijetnja protivnicima. Navijanja iza kojih ostaju izgažene limenke piva, smeće i asfalt što ga pokrivaju žvakaće gume svjedoče o zanemarenom odgoju. Voljeti  Hrvatsku znači truditi se da je i drugi zavole!

Ljudske slobode, moral, tolerancija, demokracija, solidarnost i čuvanje okoliša nisu pitanja posebnog predmeta. To je odlučno pitanje spoznajnog kapitala, kojim valja odgojno djelovati u svakom nastavnom predmetu.

Od vašeg odgojnog djelovanja, poštovani sudionici Kongresa, u velikoj mjeri ovisi budućnost Hrvatske, koja se više ne bori za svoju opstojnost nego za napredak društva znanja koje ovisi o cijeloživotnom obrazovanju.